A kézmosás mellett az arcmosás is elengedhetetlen

Szponzorált tartalom

2020. április 8. Kontent

Hamarosan érkezik a tavasz, de nem mindenki várja repesve ezt a virágillatú időszakot. Különösen azok nem, akik pollenallergiában szenvednek. Számukra tüsszögéssel, orrfolyással terhes hónapok következhetnek, ugyanakkor némi felkészüléssel csökkenthetők a kellemetlen tünetek. Ha megfogadod a tanácsokat, nem ér váratlanul az allergiaszezon! 
mvvktkqturbxy82mzzhztbmmjgynja1ymuwywvmnde3zjm3mzk2ntzhoc5qcgvnkpudacbnbadnakcvas0dugdcww.jpg

Egyre több az allergiás

A tavasz egyre több ember számára hozza el a kellemetlen szénanáthaszezont.  A KSH adatai szerint a szénanáthás és az asztmás betegek száma tíz év alatt több mint háromszorosára emelkedett, és további növekedés várható. Az allergiás megbetegedés kialakulásában szerepet játszanak környezeti hatások – a szénanátha esetében elsősorban a virágpor, az asztmánál számos más allergén is –, örökletes, szociális és pszichés tényezők egyaránt. A tüdőgondozókban jelenleg a legtöbb beteget – 282 ezer embert – szénanáthás panaszokkal kezelik. 

Azoknak, akik időszakos pollenallergiában szenvednek, már kora tavasszal, a barkás növények ébredésével beindul a szezon. Különösen a mogyoró és az éger virágzása jelent komoly megpróbáltatást a pollenallergiában szenvedők számára. A tavasz előrehaladtával a többi allergén fafajtára érzékenyek is elővehetik az allergiás “túlélőkészletüket”, a nyár eleji virágbaborulással pedig megkezdődik a hosszan tartó pázsitfűallergia-szezon, majd jön a fűfélék virágzása (csalán- útifű- és ürömfélék), június végére pedig csúcsán jár a parlagfű szezon, amely egészen október végéig is eltarthat.

Van, aki egész évben szenved a pollentől

Pollenallergia esetében megkülönböztetünk szezonális és nem szezonális allergiát: utóbbinál az allergén anyagok egész évben jelen vannak a levegőben. Ilyen a háziporatka, az állatszőrök, az egyes penészgombák és bizonyos növények pollenjei – ezek egész évben tüneteket okoznak a betegeknek. Egy fokkal jobb helyzetben vannak azok, akik szezonális pollenallergiában szenvednek, ők télen – szó szerint – fellélegezhetnek.

Egyre durvábbak a „szezonok”

Legalábbis az EPA adatai szerint az Egyesült Államokban a hőmérséklet emelkedésének hatására 1995 és 2015 között az allergiaszezon átlagosan 6-21 nappal lett hosszabb, és ez a tendencia várhatóan folytatódik. A melegebb időjárás hatására több pollen, valamint erősebb allergén anyagok lesznek a levegőben, ezek pedig hozzájárulnak az allergiás tünetek romlásához. És ha ez még nem lenne elég, az üvegházhatású gázok is további légzési nehézségeket okozhatnak az allergiás, asztmás és tüdőbetegek számára.

Készüljünk fel!

Ha minél kevesebbet szeretnénk kínlódni a tünetek miatt, érdemes még a természet ébredése előtt/alatt megtenni néhány óvintézkedést, pláne ha korábban már tapasztaltunk allergiás panaszokat a pollenszezonban. Mindenekelőtt érdemes szakemberrel konzultálni a megelőzés lehetőségeiről, az alábbi tippekkel pedig elviselhetőbbé tehetjük az allergiás időszakot.

  • Legyünk képben a pollenszórás időszakával és a levegő aktuális pollentartalmával kapcsolatban, ezekről pollenhíradóból vagy pollenkalendáriumokból (például innen) napra pontos információkat szerezhetsz be.
  • Nem a legkényelmesebb megoldás, de ha tehetjük, a nyaralást a szénanátha időszakának függvényében tervezzük meg. Pollenszezon alatt érdemes inkább a hegyekbe vagy a tengerhez utazni, mert ezeken a helyeken többnyire kevesebb pollen található a levegőben.
  • Éjszakára zárjuk be ablakokat, inkább használjuk a légkondit. Jó időben, bár ezt nem a legkönnyebb betartani, de ha nagyon magas a pollenkoncentráció a levegőben, maradjunk inkább a lakásban.
  • Hazaérve zuhanyozzunk le, különösen az arc- és kézmosás indokolt, mert a pollenek rátapadnak a bőrre, szemöldökre, szempillára. A hajmosás is segít, a pollenek ugyanis a hajról a szembe, illetve a légúti nyálkahártyákra kerülve még zárt térben is okozhatnak tüneteket.
  • A szabadban használjunk napszemüveget, ezzel gátolhatjuk, hogy a pollenek a szem kötőhártyájára kerüljenek.
  • A fűnyírást inkább bízzuk valaki másra.
  • Pollenszezonban ne szárítsuk a ruháinkat a szabadban, és az ágyneműt se tegyük ki szellőzni.
  • Nem a legnépszerűbb megelőzési mód, de sokat segíthet, ha naponta porszívózunk – a készülékbe tegyünk pollenszűrőt –, így el tudjuk távolítani a szőnyegekből, függönyökből és a kárpittal bevont bútorokból a polleneket.  A laminált padlót és a parkettát is érdemes naponta felmosni. 
  • Tartsuk zárva az autó ablakait utazás közben. Az autó szellőzőibe és a klímaberendezésekbe rakassunk pollenszűrőt, és azt cseréltessük rendszeresen. 
  • Szerezzünk be tengerisó-tartalmú orrspary-t, ez segít az orrdugulás, tüsszögés és orrfolyás tüneteinek enyhítésében. Ezeket bármilyen gyakran használhatjuk, az érösszehúzó hatású anyagot tartalmazó (link a korábbi posztra) orrsprayk-kel ellentétben nem kell számolni a hozzászokás mellékhatásával.
  • Jót tehet a barlangi levegő, ahogy a természetes és mesterséges sóbarlang is hatékony lehet. 
  • Szintén segíthet, ha vásárolunk vény nélkül kapható, az allergiás szemtüneteket enyhítő szemcseppet. 
Hirdetés

A Reventil szemcsepp enyhíti az allergiás szemtüneteket, csökkenti az allergének által kiváltott kötőhártya-gyulladást. A 100%-ban természetes eredetű ectoin összetevőjének köszönhetően véd az allergének káros hatásától, ezért az allergiás kötőhártya-gyulladás megelőzésére is alkalmazható. A Reventil szemcsepp tartósítószer-mentes, kontaktlencsét viselők és gyerekek is használhatják.

webp_net-resizeimage_3.png

Patikában kapható gyógyászati segédeszköz

A KOCKÁZATOKRÓL OLVASSA EL A HASZNÁLATI ÚTMUTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyogytudor.blog.hu/api/trackback/id/tr9515507232