Így akadályozhatod meg, hogy a változókor plusz kilókat hozzon

Szponzorált tartalom

2020. október 21. Kontent

A menopauza egyik legbosszantóbb mellékhatása a súlygyarapodás, ami a fokozódó ösztrogénhiány következtében minden második változókorba lépő nőt érint. Megfelelő étrenddel, egészséges és tudatos életmóddal azonban tehetünk a nem kívánt plusz kilók ellen. Jakus Zsuzsanna változókor- és fogyókúra-specialistával beszélgettünk a sokak számára problémát jelentő témáról.

shutterstock_627152237.jpg

„Ugyanannyit eszem, mégis jönnek a plusz kilók…”

– panaszolják a változókorba érő nők. Ennek oka részben a megváltozott – fiatalon általában gyorsabb, ám a korosodással egyre lassuló – anyagcserében keresendő. A nőknél ráadásul a menopauza közeledtével a női hormonháztartás alaposan átrendeződik, a menstruáció elmaradása után a szervezet kevesebb energiát igényel, hiszen nem kell hónapról hónapra új méhnyálkahártyát létrehoznia. Ha ezekben az időkben nem figyelünk oda a táplálkozásunkra, és kihagyjuk a napi mozgást, akkor a feleslegesen bevitt és el nem égetett kalóriákból zsírpárnák képződnek, a plusz kilók pedig jellemzően has- és deréktájon rakódnak le. Persze a súlygyarapodás nem azért kerülendő, mert kizárólag a vékony test esztétikus: egy kerekdedebb nő is lehet szexi, kívánatos, szép, nézzük csak meg Donatella Versace legújabb divatbemutatóját, ahol nem csak 90-60-90-es méretű modellek sétáltak végig a kifutón. Sokkal nagyobb probléma az, hogy a túlzott elhízás fokozza számos kórkép, köztük egyes daganatos betegségek, illetve a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. A deréktáji elhízás például növeli a szívroham, a stroke és a magasvérnyomás-betegség rizikóját. Hogy elkerüljük ezeket a veszélyes betegségeket, érdemes még időben megállítani a súlygyarapodást. 

De hogyan tegyünk ellene, ha nem spártai diétával?

Jakus Zsuzsa szerint az életmódváltás sokkal kifizetődőbb. A szakember közel húsz éve a természetgyógyászat területén dolgozik. Annak idején maga is részt vett több fogyókúrás programban, amelyek azonban főleg fogyókúrás szerekre épültek, amelyek kapcsán felvetődött Zsuzsában a kérdés, vajon mi történik azután, ha már nem szedi ezeket a „csodaszereket”?

jzs.jpg

„Egy olyan megoldást kerestem, ami teljesen természetes és hosszú távon tartható, és ez nem más, mint az étkezés megreformálása” – mondja Zsuzsa, aki ma már a változókorba lépő nőknek segít, hogy jobban érezzék magukat a testükben. Szerinte a tudatosság sokat számít, de a tapasztalatai alapján úgy látja, hogy a nőknek kevés hiteles információjuk van a menopauzáról, így amikor az bekövetkezik, nem tudják, mire számítsanak, és mire figyeljenek oda, vagy kihez forduljanak a panaszaikkal. „Keveset tudnak a változókorról, annak testi és lelki következményeiről, és sokan csak akkor szembesülnek ezzel a természetes folyamattal, amikor a klasszikus tünetek megjelennek (ezekről bővebben ebben a posztban írtunk, szerk.) – magyarázza, hozzátéve, hogy ilyenkor a Google sem a legjobb barátunk. „A világháló tele van ellentmondásos és hibás tanácsokkal. A Facebook-on rengeteg csoport található, ahol a nők egymásnak adnak tanácsokat, sok esetben akaratlanul is rosszakat, hiszen nincsenek általános érvényű megoldások. Nem vagyunk egyformák, például mindenkinek más egészségügyi előzményei vannak, amiket figyelembe kell venni, amikor a klimax elkezdődik. Személyenként változik tehát, hogy milyen étrendbeli, életmódbeli változásokra lesz szükség, ha megjelennek a plusz kilók” – magyarázza.

A szakember szerint a változókorba lépve mindenképp figyelembe kell venni, hogy a menopauzával az anyagcserénk lassul, így nem mindegy, milyen táplálékot veszünk magunkhoz. Zsuzsa azt tanácsolja, kerüljük a gyors és félkész ételeket, fogyasszunk kevesebb cukros és fehérlisztes ételt, a mozgásra pedig fektessünk nagyobb hangsúlyt. A szakember helyretesz egy tévhitet is: a tapasztalat azt mutatja, hogy nem a változókorban hízik el a legtöbb nő, hanem már jóval előtte. „Csak a felgyorsult világban, amikor nők a karrierre és a családra figyelnek, nem marad energiájuk, idejük saját magukra, hiába veszik észre, hogy változik a testük”

Ne stresszelj!

A túlzott stressz és az alvásproblémák is könnyen gyarapítják a plusz kilókat, ezek ugyanis fokozott evési vágyat indíthatnak be, és nassolásra késztethetnek. Megoldás lehet, hogy beállítunk egy állandó alvási rutint, és teljes nyugalmat biztosítunk magunknak estére: kapcsoljunk ki minden elektromos berendezést a hálószobában (beleértve a telefonunkat is), használjunk nyugtató illóolajokat vagy fogyasszunk alvást segítő gyógyteákat (ilyen például a cickafarkfű-kivonat).

Tűzoltás helyett megelőzés

„Mire hozzám érkeznek, a legtöbben már túlsúlyproblémával küzdenek, és gyakran túl vannak a fogyókúrás szereken, az internetről összeollózott étrendeken, kudarcokon, jojó-effektuson. Sokan panaszkodnak arra, hogy kevés az energiájuk, fáradtak, rosszul alszanak. Hiába tudják, hogy étkezéssel kellene orvosolni a hízást, bizonytalanok azzal kapcsolatban, mit egyenek, vagy mit ne egyenek. Véleményem szerint amikor már egy mérettel nagyobb ruhát kell venni, akkor kellene megszólalni a vészcsengőnek, és jobban odafigyelnünk az étkezésre, hogy aztán ne szaladjon fel még több kiló” – mondja Zsuzsa, aki az egészségprogramjaival nem csupán rapid fogyást, hanem hosszú távú megoldást szeretne nyújtani a nőknek.

„Nálam mindenki egy alapprogrammal kezd, és ebből alakítunk ki egy személyes étrendet a három hónap alatt. A páciensek táplálkozási naplót vezetnek, amiket a 12 alkalmas online konzultáción átbeszélünk, ahogyan a tapasztalataikat is. Ezek alapján tudom alakítani az étrendjüket, étkezési szokásaikat: miből lehet kevesebbet vagy többet enniük, mit kell egy időre elhagyni, hogy fogyni tudjanak.”

A szakember ügyel arra is, hogy az új étkezési szokásokat a családi étrendbe is könnyű legyen beilleszteni, vagyis ne igényeljen sok időt, ne kelljen miatta az egész napot a konyhában tölteni. Szerinte fontos, hogy ne csak a páciens, hanem az egész család is egészségesebben étkezzen, így könnyebb hosszú távon fenntartani az egyensúlyt. És hogy mit tanácsol a változókorba lépő nők számára?

„Fogadják el, hogy a változókor változásokkal jár. Törődjenek többet magukkal, tudatosítsák magukban, hogy ez nem önzés, és ha most nem tesznek lépéseket az egészségük megőrzése érdekében, akkor annak sajnos súlyosabb következményei is lehetnek. Fontos tudni, hogy nem csak egy diétára, hanem életmódváltásra van szükség: a cél az, hogy ne térjünk vissza a régi rossz szokásokhoz” – tanácsolja a szakember. 

 Hirdetés

Az életmódváltás, az egészséges étkezés és a rendszeres mozgás mellett a változókori mindennapok megkönnyítésében sokat segíthet a hormonmentes Remifemin Plus filmtabletta. A Remifemin olyan növényi gyógyszer, amely nem tartalmaz ösztrogént, sőt a néhány növényben fellelhető, ún. fitoösztrogéneket sem. A poloskavész (Cimicifuga) és orbáncfű kombinációját tartalmazó Remifemin Plus a változókori testi tünetek és zavaró lelki panaszok mérséklésére ajánlott növényi gyógyszer.

Olyan egyedülálló poloskavész-kivonatot tartalmaz magas koncentrációban, amely klinikai vizsgálatokkal igazoltan biztonságos és hatásos segítséget nyújt a változókorral járó testi tünetek, a hőhullámok vagy a fokozott izzadás mérséklésében. A Remifemin Plus másik komponense, az orbáncfű pedig a lelki panaszokat, köztük a hangulatingadozást enyhíti, illetve az alvásra is jó hatással van. Recept nélkül kapható a gyógyszertárban.

remifemin_plus_filmtabletta_60x_565781_2018.png

Vény nélkül kapható gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyogytudor.blog.hu/api/trackback/id/tr716230572
süti beállítások módosítása