Ezeket edd, ha jót szeretnél aludni

Szponzorált tartalom

2020. november 19. Kontent

Ha jót akarunk pihenni, akkor nagyon nem mindegy, hogy lefekvés előtt miket eszünk: elég egy nagy tábla csoki vagy egy tányér zsíros pörkölt, és máris garantált az éjjeli forgolódás. Nagyanyánk meleg tejecskéje azonban tényleg altató hatású, és emellett számos egyéb étel hozzásegíthet minket a minőségi alváshoz.

shutterstock_542716249.jpg

Az alvás tűnhet időpocsékolásnak, ám a hiánya csúnyán megbosszulja magát. Szervezetünknek szüksége van rá a regenerálódáshoz, a megújuláshoz, és az sem mindegy, hogy mennyit és milyen minőségben alszunk.
Alvás közben a szervezetünk alacsonyabb fordulatszámon működik: lelassul a szívműködés, csökken a pulzusszám, a percenkénti légzésszám és a vérnyomás, változik a testhőmérséklet, módosul a különféle hormonok szintje, aktiválódik az immunrendszer, az anyagcsere-folyamatok lelassulnak, és a bőrünk is ilyenkor regenerálódik. Érthető, ha az átforgolódott éjszakák nyomot hagynak a teljesítményünkön, a közérzetünkön, és a szervezetünkre is rossz hatással van, ha nem a megfelelő módon pihenünk. A kialvatlanság hatására a fejfájás, koncentrációzavar, figyelemhiány, megnyúlt reakcióidő, ingerlékenység, csökkenő libidó és az immunrendszer gyengülése mellett egyes betegségek megjelenésének is megnő a kockázata. A hosszú távú alváshiány következtében jelentkezhet például korai öregedés, csontritkulás, bőrproblémák, elhízás, cukorbetegség, illetve megsokszorozódhat a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri vagy akár daganatos betegségek kialakulásának az esélye. Ráadásul a rossz alvás nassoláshoz, így elhízáshoz is vezethet, ugyanis az alváshiánytól kedvetlenek leszünk, ezt pedig sokszor túlevéssel, nassolással, szénhidrátban és zsírokban gazdag ételek fogyasztásával kompenzáljuk. Ez plusz kilókat is hozhat, és ugyancsak növelheti a szívbetegség, a magas vérnyomás és a cukorbetegség kockázatát.

Tudtad? Mi, magyarok rossz alvók vagyunk

A legfrissebb kutatási eredmények azt mutatják, hogy Magyarországon a lakosság fele alváshiányban szenved, és további felmérések szerint a népesség 95 százaléka küzdött már valamilyen alvászavarral az élete során.

Az alvászavar mögött számos ok húzódhat (ezekről bővebben itt írtunk), és hogy újra nyugodtan tudjunk pihenni sokszor mindössze néhány életmódbeli változtatásra van szükség. Ide tartozik az egészséges étkezés is. Hogy jól aludjunk, ahhoz jókat és „okosan” kell ennünk, és persze az sem mindegy, hogy mikorra időzítjük az aznapi utolsó étkezésünket. Alvászavarok esetén a melatonin nevű hormon pótlását is szokták javasolni, ugyanis ez a hormon segíti az elalvást, és képes megnyújtani az alvás REM fázisát. A melatonintermelés serkentéséhez pedig nagy mértékben hozzájárul a megfelelő étkezés.

Nézzük, mitől alszunk jól, és melyek azok az ételek, amelyek megzavarhatják a pihenésünket.

  • Banán: a magas szerotonintartalma miatt nyugtat.
  • Meleg tej: nem hiába itattak velünk gyerekként meleg tejet – kalcium- és triptofántartalma miatt szintén nyugtató, álmosító hatású.
  • Olajos magvak: ugyanazt tudják, mint a tejtermékek, ráadásul tele vannak további létfontosságú anyagokat tartalmazó olajokkal is.
  • Kamilla: jól ismert alvásjavító, nyugtat, a test minden érzékszervére hat.
  • Dió: az alvásciklus szabályozásáért felelős triptofán nevű aminosav nagyszerű forrása.
  • Saláta: vacsorára válassz salátát, mert lactucariumtartalmának köszönhetően felkészíti az agyat az alvásra. Nyugtat, ellazít, és nem nehezíti el a gyomrot.
  • Halak: egyrészt nagyon egészséges a fogyasztásuk, másrészt B6-vitamin-tartalmuk miatt segítik a testünk melatonin- és szerotonintermelését.
  • Müzli: könnyű vacsora, nem terheli a gyomrot, és általa az álmot hozó szénhidrátot és magnéziumot is megadod a szervezetednek.
  • Közvetlenül elalvás előtt már nem ajánlott enni, az utolsó falatokat legalább 1,5 órával lefekvés előtt fogyaszd el.

Mit ne egyél lefekvés előtt?

  • Este nem jó ötlet nehéz, zsíros ételeket enni, a pörköltet nokedlivel hagyjuk meg inkább ebédre. Az ilyen típusú ételek emésztése ugyanis hosszabb időt, 4-6 órát is igénybe vesz, ami azt is jelenti, hogy a lebontás során több gyomorsav termelődik, amely így az átlagosnál tovább fejti ki maró hatását, emellett pedig puffadást is eredményezhet.
  • Csokoládé, kávé, cukros ételek: ezek mindegyike megzavarja, felélénkíti az agyat, és még az anyagcserét is felgyorsítja, holott pont az ellenkezőjét szeretnénk, már ha a nyugodt alvás a cél.
  • A vörös húsok is tiltólistán vannak: inkább maradj a halaknál, vagy a csirkehúsnál, ezeket jóval könnyebben emészti meg a gyomrod.

Hirdetés

Az Alvásorvosok Világszövetségének kutatásai szerint a Föld össznépességének mintegy egyharmada szenved valamilyen alvászavarban. A tartós álmatlanság számtalan egészségügyi problémával járhat, ezért fontos mielőbb orvosolnunk az inszomniát. A Sedacur forte három gyógynövény, a komló, a macskagyökér és a citromfű kombinációjával segít oldani a mindennapok problémái miatt kialakult feszültséget, valamint pihentető alvást biztosít.

sedacur-doboz-60x-1024x1024.png

 Vény nélkül kapható gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyogytudor.blog.hu/api/trackback/id/tr9016269770
süti beállítások módosítása