Keveset alszol és jönnek fel rád a kilók?

Szponzorált tartalom

2021. augusztus 19. Kontent

sf_6.jpgKutatások szerint többet esznek és kevesebbet mozognak azok az emberek, akik éjszaka nem tudják megfelelően kipihenni magukat.

Tényleg hízhatsz, ha keveset alszol

Még mielőtt legyintenél, hogy “á, ugyan már, ez hülyeség”, gyorsan elmondjuk, hogy számos kutatást végeztek már az alvás és az evés kapcsolatáról, és valóban van összefüggés a két dolog között. Kiderült, hogy a kevesebbet és rosszabbul pihenők napközben jóval több kalóriát juttattak a szervezetükbe, mint azok, akiknek nyugodt volt az éjszakájuk.

Az egyik kutatásban a kevesebbet alvók átlagosan 549 kalóriával többet fogyasztottak naponta, míg azok, akik rendesen kipihenhették magukat, a szokásos energiabevitelüknél 143 kalóriával kevesebbet fogyasztottak el.

A jelenség oka az, hogy a kevés alvás megváltoztatja a szervezetben a leptin nevű hormon szintjét (ezt jóllakottsághormonnak is hívják, ez jelzi az agynak, ha már elegendő táplálékot juttattunk a szervezetünkbe), és ugyancsak hatással van a ghrelin nevű hormon szintjére is,  ami a leptinnel éppen ellentétes hatású, az éhségérzet kialakulásáért felel.

A kialvatlanság tehát hosszú távon a leptin szintjének csökkenéséhez vezet, ami így folyamatos energiahiányt jelez, emiatt energiapótlásra, vagyis több evésre késztet. A ghrelin értéke ugyanakkor a kialvatlanság hatására megemelkedik, így olyankor is éhesnek érezzük magunkat, amikor igazából nem is vagyunk azok.

A fenti hormonális hatások késztetnek minket evésre, nassolásra, ráadásul kialvatlanul még csak nem is a legegészségesebb dolgokat kívánjuk meg. A fáradtság miatti frusztrációnkat többnyire édességgel, vagy valamilyen más nassolnivalóval próbáljuk kompenzálni. Nem is kell magyarázni, hogy ez rengeteg extra kalóriabevitelt jelenthet. Gondoljunk csak például Bridget Jonesra, aki szívfájdalmában éjszaka is rájárt a hűtőre, és hatalmas jégkrémhegyeket lapátolt be.

Holott ez aligha jó ötlet – mármint édességet tömni magunkba olyankor, amikor stresszelünk, szorongunk vagy csak nem tudunk aludni, ugyanis ez könnyen ördögi körhöz vezethet. A magas cukortartalmú ételek aktiválják agyunkban a jutalmazási rendszert, megemelve ezzel a dopamin, vagyis a „boldogsághormon” szintjét, emiatt pedig idővel egyre jobban kívánjuk majd a csupán néhány pillanat erejéig elégedettségérzetet okozó édességeket.

Ha mindez még nem lenne elég, az energiahiánnyal küzdő szervezet a „túlélésre” hajt, ezért kialvatlanul eleve jóval nehezebb lesz rávenni magunkat fizikai mozgásra, sportra. Holott ez tenné a legjobbat ilyenkor, elvégre a mozgás ugyancsak boldogsághormont aktivál, miközben lefárasztja a testet, azaz segíthet abban, hogy jobban aludjunk.

Szakadj ki az ördögi körből: sétálj egy nagyot, biciklizz, ússz egyet vagy csak kapcsolj be egy jógavideót. További tanácsokért kattints erre a cikkünkre, amelyben arról írunk, mi mindent tehetsz azért, hogy jobban aludj. 

Hirdetés

Feszültség? Alvászavar? – Sedacur forte

A Sedacur forte a valeriána, komló és citromfű kivonatát tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszer, amely napközben oldja a feszültséget, éjjel pedig altat. Klinikailag igazolt hatású. Nappal nem álmosít, nincs negatív hatással az autóvezetésre és nem befolyásolja a koncentrációt sem. Már nagyobb, 60 szemes kiszerelésben is elérhető.

sedacur-doboz-60x-1024x1024_1.png

Vény nélkül kapható gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyogytudor.blog.hu/api/trackback/id/tr5916661444
süti beállítások módosítása