Ezeket a vitaminokat szedd, hogy ne taglózzon le a téli melankólia

Szponzorált tartalom

2022. december 6. Kontent

shutterstock_1905304906_rv1.jpg

December tájékán már korán sötétedik, és ez bizony sokunk hangulatára rányomja a bélyegét. Érdemes erre az időszakra felvértezni magunkat olyan vitaminokkal, ásványi anyagokkal, amelyek segítenek a hangulatunkat feldobni.

Bizonyított tény, hogy bizonyos létfontosságú tápanyagok hatással vannak a normális agyi funkciók működésére, sőt, azok akár a depresszió és a szorongás tüneteit is képesek enyhíteni. A teljesség igénye nélkül bemutatjuk, milyen vitaminok, ásványi anyagok hiánya okozhat hangulatingadozást, szorongást, esetleg depressziót.

Magnézium

A magnézium az egyik legfontosabb ásványi anyag, amire szüksége van a szervezetünknek, hiszen több mint 300 féle módon segít a testünk egészséges működésében. Amennyiben magnéziumhiány lép fel, az nemcsak izomgörcsökben nyilvánulhat meg, hanem ingerültséget, fáradtságot, zavarodottságot és alacsony stressztűrő képességet is eredményezhet. A magnéziumnak nagy szerepe van a szerotonin termelődésében, ami hozzájárul a boldogságérzethez. Görcsoldó és lazító ásványi anyag, segít az érzelmeink szabályozásában, épp ezért a hangulatváltozások kezelésére gyakran ajánlják a szakemberek. A magnézium megtalálható a banánban, halakban, a teljes kiőrlésű gabonafélékben és a hüvelyesekben is.

shutterstock_523070689_rv1_magnezium.jpg

Folsav

Az alacsony folsavszintet ugyancsak összefüggésbe hozták a depresszióval és egyes esetekben az antidepresszánsokra adott gyenge válasszal. Egy 2003-as amerikai felmérés szerint, amelyben 2948 főt, 15 és 39 év közötti nőket és férfiakat vizsgáltak, kiderült, hogy a folsav koncentráció szignifikánsan alacsonyabb volt a súlyos depresszióban szenvedőknél, mint azoknál, akik nem küzdöttek depresszióval. Ráadásul egy 2020-as tanulmány megállapította, hogy a folsav és a B12-vitamin megnövekedett szintje fontos szerepet játszik az egészséges táplálkozásban és a depresszió csökkenésében.

A folsav (B9-vitamin) jó forrásai közé tartoznak a következők:

  • spenót és más sötétzöld leveles zöldségek
  • máj
  • spárga
  • kelbimbó
  • fekete szemű borsó

 

Cink

Az alacsony cinkszintet neuropszichiátriai tünetekkel, egyebek mellett megváltozott viselkedéssel, csökkent tanulási képességgel és depresszióval hozták összefüggésbe. A kutatások az alacsony cinkszint és a depresszió közötti kapcsolatra is rávilágítottak. Ráadásul régebbi kutatások szerint a szájon át szedett cink fokozhatja az antidepresszáns terápia hatékonyságát.

A jó cinkforrások közé tartoznak:

  • osztriga
  • vörös húsok
  • baromfi
  • bab
  • diófélék
  • teljes kiőrlésű gabonafélék
  • gabonafélék
  • tejtermékek

Fontos tudni, hogy a cinket túl lehet adagolni, amit az alábbi tünetek jeleznek:

  • hányinger
  • hányás
  • fejfájás
  • csökkent étvágy
  • hasi görcsök
  • hasmenés

 

Vas

A vashiány az egyik leggyakoribb táplálkozási hiány a világon, amely több mint 2 milliárd embert érint. A vashiányos vérszegénység (IDA) – a vashiány súlyos formája – jelentősen emeli az alábbi betegségek előfordulásának kockázatát:

  • depresszió
  • szorongásos zavarok
  • alvászavarok
  • pszichotikus zavarok

A felmérések azt mutatják, hogy azoknál az embereknél, akik gondoskodnak a vaspótlásról, sokkal csekélyebb a pszichiátriai zavarok kockázata, mint azoknál, akik nem jutnak elég vashoz. A vegán étrenden élők különösen veszélyeztetettek, hiszen a szervezet számára jól hasznosítható vas forrásai főleg a halak és a vörös húsok.

A jó vasforrások közé tartoznak:

  • osztriga
  • marhahús és marhamáj
  • tofu
  • csirke
  • dúsított gabonafélék

 

D-vitamin

A depresszióban és más mentális zavarokban szenvedő embereknek gyakran alacsony a D-vitamin-szintjük. A téli, napfényben szegényebb időszakban kevesebb természetes D-vitaminhoz jutunk hozzá, ezért szükség lehet étrend-kiegészítőre, különösen azoknál, akik az Egyenlítőtől távolabb élnek.

shutterstock_1131287744_dvitamin.jpg

A D-vitamin-források lehetnek a következők:

  • napfürdőzés (5-30 perc legalább hetente kétszer, szigorúan UV-védelemmel)
  • csukamájolaj
  • zsíros halak húsa, mint a pisztráng, a lazac vagy a tonhal
  • gombák
  • tej (lehetőleg bio)
  • tojássárgája
  • gabonafélék

Figyelem, a D-vitamin zsírban oldódó vitamin, ezért túlzott mennyiségben történő bevitele mérgező lehet. Szélsőséges esetekben a D-vitamin-mérgezés veseelégtelenséghez vagy szívritmuszavarhoz vezethet.

Hirdetés

Ősszel-télen sokan érzik magukat tartósan lehangoltnak, fásultnak, kedvetlennek. Ebben számos tényező szerepet játszhat, köztük a napfény hiánya, a borús-hideg időjárás, de a stresszel teli, monoton, szürke hétköznapok is. Ha úgy érezzük, nem tudunk úrrá lenni rosszkedvünkön, segíthet az orbáncfű kivonatát tartalmazó Remotiv extra. Ez a patikában, vény nélkül kapható növényi gyógyszer képes javítani a hangulatot, fokozza a motivációt és csökkenti az enyhe depresszió további tüneteit.

rv_extra.png

Vény nélkül kapható, orbáncfűkivonat-tartalmú gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyogytudor.blog.hu/api/trackback/id/tr1417993086
süti beállítások módosítása