Így sportolod magad vashiányosra

Szponzorált tartalom

2020. augusztus 25. Kontent

Sokan úgy vetik bele magukat az intenzív mozgásba, hogy mellette elfelejtenek megfelelően étkezni, ahogyan azt is kevesen tudják, hogy a vas nemcsak létfontosságú anyag, de a sportteljesítmény szempontjából is sokat számít. Pláne, ha még kalóriákat is számolgatunk.

shutterstock_749969473.jpg

Hetente többször edzel és mégis egyre levertebb vagy?

Ha rendszeresen futsz, kondizol, úszol vagy egyéb sporttevékenységet folytatsz, mégis nyúzottnak érzed magad, akkor nagy eséllyel vashiányos a szervezeted. Szerencsére a problémát a hiányzó vas pótlásával orvosolni lehet.

Az előző posztjainkban írtunk már arról, hogy normál esetben a nőknek napi 15, a férfiaknak 10 milligramm vasra van szükségük, és arról is, hogy milyen ételeket érdemes fogyasztani, ha nem szeretnénk vashiánnyal küzdeni. Kiegyensúlyozott, tudatos étkezéssel az előbb említett mennyiséget nagyjából fedezni is tudjuk. Akadnak azonban bizonyos élethelyzetek, amikor a szervezet vasigénye megnő, például amikor rendszeresen sportolunk, izmot építünk. Érdekes, hogy a sportolók nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő fehérjebevitelre, ám a vas pótlásáról hajlamosak megfeledkezni. Pedig érdemes tudni, hogy a vasnak legalább annyira fontos szerepe van az edzés, izomfejlesztés során (és ezen nem kizárólag a testépítés értendő, hanem akár a kocogás, úszás, és az egyéb intenzív mozgások), mint a fehérjéknek. Ha a vas pótlásáról nem gondoskodunk, kevésbé megy majd a sport, nem leszünk formában, sőt, ha a vashiány huzamosabb ideig fennáll, kialakul a vashiány súlyosabb formája, a vashiányos vérszegénység. Az pedig nagyon nem lesz jó a szervezetünknek, hiszen komolyabb egészségkárosító következményekkel is járhat.

Miért kell a rendszeres sport esetén több vas?

Mert a nagyobb izomtömeg fokozott működésének megfelelő oxigénellátottságához egy vastartalmú fehérjére, mioglobinra van szükség. A megerőltető fizikai aktivitás fokozza a vérkeringést, a pulzusszámot, a szövetek számára az éltető oxigént pedig a vörösvértestekben található másik nélkülözhetetlen vastartalmú fehérje, a hemoglobin szállítja.

A nőknek ráadásul fokozottan kell figyelni kell a vaspótlásra

Pláne, ha terhesség alatt sportolnak, de a rendszeres a havi vérzés során is ürül vas a szervezetünkből. Nem véletlen, hogy a női sportolók kb. 30-50 százalékát érinti a vashiány.

Ha csak fehérjeport eszel, az nem lesz elég

Ha esetleg vega vagy, akkor érdemes tudni, hogy a fehérjeporok nem váltják ki a legjobb természetes vasforrást, a húst. Persze egyes zöldségek, mint pl. a bab, a zöld levelű növények szintén sok vasat tartalmaznak, ám a bennük lévő vas kevésbé tud jól felszívódni a szervezetünkben, mint az állati eredetű fehérjékből. Ha tehát sokat sportolsz, és még mellette húsmentesen is étkezel, érdemes mindenképp pótolnod a vasat.  

Jó tanács a vegáknak: nekik a napi bevitel 1,8-szorosát kell megcélozniuk, így egy nőnek 32 milligramm vasra van szüksége! 

Irány a doki!

Ha a teljesítményed csökken, fáradékonyságot, ingerlékenységet, hajhullást észlelsz, esetleg a körmeid is töredeznek, egy apró tűszúrással megállapítható, milyen mértékű a vashiány, és így a kezelőorvosod is meg tudja tervezni a vas bevitelének számodra optimális módját, dózisát és a kezelés időtartamát.

Miért annyira fontos a vas?

Elősegíti a vörösvértestekben a hemoglobin előállítását, amely támogatja az oxigénszállítást az egész testben, mindemellett számos enzim fontos alkotóeleme. Jelentős szerepe van a tápanyagszállításban, az energiatermelésben és az immunrendszer védelmében is.

Hirdetés

Ha szeretnénk a vasat pótolni és megelőzni a vashiányt, válasszunk olyan gyógyszerminőségű készítményt, amely bizonyítottan hatásos és emellett biztonságos is. A már recept nélkül is kapható Maltofer rágótabletta hatásos, tablettánként 100 mg vasat egyedülálló formában tartalmazó, vaspótló gyógyszer.

Biztonságos, mert nem lehet túladagolni, és más vaspótlókhoz képest jóval kevesebb gyomor-bélrendszeri mellékhatással jár. Szedése kényelmes, mivel étkezéssel együtt bevehető, nem lép kölcsönhatásba sem az elfogyasztott ételekkel, sem egyéb gyógyszerekkel, vitaminokkal vagy nyomelemekkel. A Maltofer rágótabletta kellemesen csokoládéízű, szétrágva vagy szétrágás nélkül, kevés folyadékkal is be lehet venni.

maltofer-otc-doboz-300x164_1.png

Vény nélkül kapható, vas(III)‑hidroxid‑polimaltóz-komplex tartalmú gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyogytudor.blog.hu/api/trackback/id/tr5616138796