Érkezik a tél: gondoskodjunk a vastartalékainkról

Szponzorált tartalom

2021. november 12. Kontent

shutterstock_1399381676.jpg

Erős immunrendszerre lesz szükségünk a hideg hónapokban a betegségek megelőzéséhez, azok enyhébb lefolyásához, illetve a gyorsabb felépüléshez is. Ahhoz, hogy ellenálló legyen a szervezetünk, gondoskodnunk kell a vaspótlásról is.

Nincs erős immunrendszer vas nélkül

A szervezetünk erős ellenállóképességéhez fontos, hogy megfelelő mennyiségben legyen a szervezetünkben C- és D-vitamin, ugyanakkor legalább ennyire elengedhetetlen, hogy a raktározott vaskészletünk kellő feltöltésére is gondoljunk. Ennek a nélkülözhetetlen nyomelemnek ugyanis rendkívül összetett és szerteágazó szerepe van a szervezetünk egészséges működésében:
 a vörösvérsejtek termelődésétől kezdve a stressztűrő képességünkön át az immunrendszerünk működéséhez egyaránt elengedhetetlen, hogy a megfelelő mennyiségben jelen legyen a testünkben.

Mikortól beszélünk vashiányról?

  • Ha a vérképen a hemoglobin koncentrációja nők esetében 12g/dl, férfiak esetében pedig 13g/dl alá csökken
  • A nők szervezete a menstruáció következtében több vasat veszít, emiatt nekik naponta 18 mg vasat ajánlott bevinniük, a férfiaknak azonban 8 mg is elegendő. A várandósoknak, szoptató nőknek, gyerekeknek, tinédzsereknek és élsportolóknak pedig még több vasra van szükségük.

 

Ha a raktározott vaskészletünk kimerül, könnyebben megbetegszünk, megfertőződünk, ráadásul betegség esetén a testünk sem tudja megfelelően hasznosítani a vasat a táplálékból, ami tovább fokozza a vashiányt és vele együtt az immunrendszer gyengülését. Ilyenkor történhet meg az, hogy hiába szedünk többféle vitamint, beleértve a C- és D-vitamint, mégis gyakran megfázunk, elkapunk különféle fertőzéseket, és csak nehezen jön a gyógyulás. Ráadásul a szervezetben fennálló gyulladásos állapotok – legyen szó hosszan elnyúló betegségről vagy általános gyulladásról – gátolják a vas felszívódását, ezért végképp sokat számít, hogy tudatosan elkerüljük, megelőzzük a hiányállapotot.

Táplálkozz okosan!

Amennyiben szeretnénk ellenállóak lenni a betegségekkel szemben, elegendő mennyiségű elemi vas bevitelére van szükség. Ezt elsősorban kiegyensúlyozott táplálkozással tudjuk biztosítani a szervezetünk számára. Fontos tudni azonban, hogy a vasszükségletünk jelentős részéhez a vörös húsok (marha és disznóhús, máj, belsőségek) fogyasztásával jutunk hozzá, mivel ezek tartalmazzák a könnyen és jól felszívódó, úgynevezett hem-vasat. A fehér húsok (szárnyasok, halak) vasban szegényebbek a vörös húsoknál, míg a növényi eredetű élelmiszerek, zöldségek, saláták ugyancsak tartalmaznak vasat, ám ebből a szervezetünk nem képes elegendő mennyiséget hasznosítani. Ennek oka, hogy a növényekben fellelhető úgynevezett “nem-hem vas” rosszul szívódik fel a szervezetben. Előfordulhat az is, hogy az étkezéssel bevitt vas nem elegendő, például, ha vegetáriánus étrenden élünk vagy ha intenzíven sportolunk, esetleg gyermeket várunk, szoptatunk. Ilyenkor fontos egyéb vaskészítményeket is fogyasztani. Hogy melyik fajtát érdemes megvásárolni, vagy hogy milyen kritériumok alapján válasszunk vaspótló terméket, arról bővebben itt írtunk.

Élelmiszerek,  amelyeket bátran ehetsz, mert vasban gazdagok:

 

  • Máj szinte minden formában: a húsféléknél is magasabb a vastartalma, és igen változatos formában elkészíthető.
  • Magvak: a mogyoróban, a szezámmagban és a tökmagban kifejezetten sok vas található.
  • Hüvelyesek: a lencse, a fehérbab és a borsó is tartalmaz vasat.
  • Álgabonák: a gluténmentes quinoa, amaránt és köles kitűnő választás a húsok, halak és zöldségek mellé.
  • Tojássárgája: a tojásfehérjében a vas felszívódását gátló anyagok találhatók, ezért olykor érdemes csak a sárgáját fogyasztani, főzve vagy sütve, ahogy jól esik.
  • Vastartalmú zöldségek: ilyen a spenót és a sóska, de a vargányagomba is jó választás lehet.
  • Búzakorpa: a búzakorpa minden száz grammja 16 milligramm vasat tartalmaz, ami egy felnőtt számára bőven elég napi beviteli mennyiségnek számít.
  • Édesburgonya, újkrumpli: segíti a vörösvérsejt-képződést és az immunrendszer erősítésében is jótékony hatású.
  • Sütőtök: rendkívül magas a vas- és C-vitamin-tartalma.
  • Hántolt árpa: magas a rosttartalma, és zöldségekkel keverve akár vegán főételt is az asztalra varázsolhatunk a segítségével.

Miért fontos a pótlás?

A vashiány nemcsak az immunrendszer gyengülésével jár, hanem egy sor kellemetlen tünetet, valamint akár vashiányos vérszegénységet okozhat, amely súlyos, akár életveszélyes állapot is lehet, ezért mindenképpen kezelést igényel. A vashiány általános tünete lehet a fáradékonyság, a teljesítőképesség romlása, a körmök és a haj töredezése, hajhullás, sápadt bőr, izomgörcsök, valamint a koncentrációs képesség csökkenése. Ha ezeket tapasztalod magadon, mielőbb fordulj orvoshoz, hogy kiderüljön, mennyire fogytak ki a vasraktáraid, és milyen vaspótlásra van szükséged. A kifejezett vashiányos állapotnál már nem elég az étrend megreformálása, ilyenkor szakember által irányított gyógyszeres kezelésre is szükség van, ami hosszú hónapokig, akár fél éven át is eltarthat.

Hirdetés

Ha szeretnénk a vasat pótolni és megelőzni a vashiányt, válasszunk olyan gyógyszerminőségű készítményt, amely bizonyítottan hatásos és emellett biztonságos is. A már recept nélkül is kapható Maltofer rágótabletta hatásos, tablettánként 100 mg vasat egyedülálló formában tartalmazó, vaspótló gyógyszer.

Biztonságos, mert nem lehet túladagolni, és más vaspótlókhoz képest jóval kevesebb gyomor-bélrendszeri mellékhatással jár. Szedése kényelmes, mivel étkezéssel együtt bevehető, nem lép kölcsönhatásba sem az elfogyasztott ételekkel, sem egyéb gyógyszerekkel, vitaminokkal vagy nyomelemekkel. A Maltofer rágótabletta kellemesen csokoládéízű, szétrágva vagy szétrágás nélkül, kevés folyadékkal is be lehet venni.

maltofer-otc-doboz-300x164_1.png

Vény nélkül kapható, vas(III)‑hidroxid‑polimaltóz-komplex tartalmú gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyogytudor.blog.hu/api/trackback/id/tr1116751910
süti beállítások módosítása