Ne dőlj be a tévhiteknek: a vashiány súlyos problémákat is okozhat

Szponzorált tartalom

2022. június 7. Kontent

 

shutterstock_1534431071_mf2.jpg

Mutatjuk, melyek a legelterjedtebb és a legkárosabb tévhitek a vashiányos vérszegénységről. Ne dőlj be nekik!

A vashiány nem játék, kezelése hosszú hónapokat is igénybe vehet, ráadásul nagyon súlyos egészségügyi következményei is lehetnek. Épp ezért lenne fontos, hogy a régi tévhitek végre kikopjanak a közgondolkodásból, pláne azok, amelyek teljesen félrevisznek. Tegyük helyre a legkárosabb sztereotípiákat!

A vashiány jellemző tünetei

A hiányállapotot általános rossz közérzet, fáradékonyság, aluszékonyság, hányinger, émelygés, továbbá sápadtság és a szemek alatti sötét karikák jelezhetik, illetve előfordulhatnak idegrendszeri panaszok, mint például a koncentráció vagy a memória romlása. A gyakori orrvérzés, a hajhullás és a körmök gyengülése ugyancsak utalhat vashiányra.

Férfiként nem kell aggódnom, csak a nők lehetnek vashiányosak…

Tény, hogy a nők tartoznak a veszélyeztetett csoportba, hiszen a menstruációval sok vasat is veszítenek, ám a tévhitekkel ellentétben a férfiaknál szintén kialakulhat vashiányos vérszegénység. Ők is mindennap veszítenek vasat verejtékkel, hajhullással, körömvágáskor, vizelettel és széklettel, amit pótolni kell, mert a szervezet nem képes vasat előállítani. Ha vasban szegény az étrendünk, vagyis, ha az elfogyasztott táplálékunk vastartalma alacsony, akkor férfiak is lehetnek vashiányosak. A legjobb vasforrást elsősorban a vörös húsok, a halak vagy leveles zöldségek jelentik. A vashiányos vérszegénység sokszor a gyomor- és béltraktus vérzése miatt alakul ki, az pedig általában akkor következik be, amikor hosszan tartóan aszpirint és más nem-szteroid gyulladásgátlókat szednek. A British Society of Gastroenterology 2018-as vizsgálata szerint a vérszegénység eseteinek 10-15 százalékáért ez a felelős.

Majd kinövi a gyerek!

Az egyik legkárosabb tévhit, ugyanis mire a gyermekkori vashiányt egyáltalán kinövi a csemete, addigra akár súlyos, visszafordíthatatlan következményei is lehetnek a hiányállapotnak. Viselkedésbeli és mozgászavarokkal járhat együtt, a fizikai és értelmi fejlődés is lelassulhat, ami később koncentrációs és tanulási zavarokban jelentkezik, mivel csökken a figyelem és a koordinációs készség.

Tudtad?
A kisgyermekeknek a gyors és egészséges növekedéshez nagy mennyiségű vasra van szükségük, ezért fokozottan figyelnünk kell a tünetekre, és persze a megelőzésre.

Ha multivitamint szedek, az elég!

A szakemberek szerint az étrend-kiegészítő készítmények vastartalma alacsony, azokkal csupán a kiegyensúlyozott táplálkozás melletti megnövekedett vasigény pótolható – például a kisgyermek- és serdülőkori intenzív növekedés során, az időseknél, intenzíven sportolóknál vagy egyoldalúan táplálkozó felnőtteknél. Ha igazolt vashiányunk van, a hatékony vaspótlás nem oldható meg multivitaminnal. Ilyenkor érdemes vasat magasabb mennyiségben tartalmazó, ellenőrzött minőségű gyógyszerkészítményt választanunk. Azt sem árt tudni, hogy míg egyes vitaminok – mint a C-, valamint a B12-vitamin (kobalamin) – elősegítik a vas hasznosulását a szervezetben, addig az egyéb ásványi anyagok (mint a kalcium vagy a magnézium) gátolják a vas felszívódását.

Ha egészségesen étkezem, akkor megoldom!

Alapvetően igaz lehet, de bizonyos élethelyzetekben lehetetlen elegendő vasat bevinni csak étkezéssel, ilyen például a nőknél a terhesség és a szoptatás időszaka, vagy a serdülőkor. A megfelelő táplálkozás valóban elengedhetetlen, vagyis iktass be az étrendedbe vörös húsokat, májat, leveles zöldségeket és hüvelyeseket; a szója, a magok és a diófélék, valamint a szárított gyümölcsök szintén jó vasforrások. Érdemes tudni, mi segíti (például a C-vitamin) és mi gátolja a vasfelszívódást (például a tea tannin-, a gabona fitát-, a tej kalciumtartalma).

Szedek vasat, mi lehet a baj?

Talán kevesen tudják, hogy a vas csak a vékonybél kezdeti szakaszán, közepesen savas környezetben tud felszívódni. Ezért a különböző, úgynevezett ferro-vaskészítményeket ne kávéval, üdítővel vedd be, hanem vízzel éhgyomorra, vagy étkezés előtt fél órával, esetleg étkezést követően, de legalább 2 órával. Az ilyen típusú vaspótlókat a C-vitamin kivételével minden más gyógyszertől, vitamintól, ételtől külön kell szedni. Ha nem így teszünk, az elemi vas mennyiségének a töredéke fog csak hasznosulni.

Hirdetés

Ha szeretnénk a vasat pótolni és megelőzni a vashiányt, válasszunk olyan gyógyszerminőségű készítményt, amely bizonyítottan hatásos és emellett biztonságos is. A már recept nélkül is kapható Maltofer rágótabletta hatásos, tablettánként 100 mg vasat egyedülálló formában tartalmazó, vaspótló gyógyszer.

Biztonságos, mert felszívódása szabályozott, és más vaspótlókhoz képest jóval kevesebb gyomor-bélrendszeri mellékhatással jár. Szedése kényelmes, mivel étkezéssel együtt bevehető, nem lép kölcsönhatásba sem az elfogyasztott ételekkel, sem egyéb gyógyszerekkel, vitaminokkal vagy nyomelemekkel. A Maltofer rágótabletta kellemesen csokoládéízű, szétrágva vagy szétrágás nélkül, kevés folyadékkal is be lehet venni.

maltofer-otc-doboz-300x164_1.png

Vény nélkül kapható, vas(III)‑hidroxid‑polimaltóz-komplex tartalmú gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyogytudor.blog.hu/api/trackback/id/tr1317844893
süti beállítások módosítása